Die liefde sal bly

Predikant: 
Ds J Bruintjes
Gemeente: 
Kaapstad
Datum: 
2023-08-20
Teks: 
1 Korinthiërs 13:8-13
Preek Inhoud: 

Hierdie gedeelte begin en eindig met die liefde.  Dit begin met: “Die liefde vergaan nimmermeer” en eindig met: “die grootste hiervan is die liefde.”  Dit vloei voort uit dit wat Paulus sê die belangrikste bewys is van die werk van die Gees.  Eers praat hy van gawes wat sal ophou (kennis, tale en profesie) en dan praat hy van drie wat sal bly (geloof, hoop en liefde).  Nou weet ons dat die liefde die enigste een is wat nooit eindig nie, en daarom ook die grootste is.  Selfs geloof en hoop sal eendag nie nodig wees nie, wanneer ons geloof in sig sal wees en ons hoop 'n werklikheid word.  Maar die liefde sal nog steeds bestaan.  Paulus sê dat die liefde voorrang moet kry.  En hy eindig deur vir ons te wys dat die liefde alleen ewig is.  Alle ander dinge sal ophou bestaan.

Die liefde sal bly:

  1. Geestelike gawes
  2. Stadiums van volwassenheid
  3. Liefde sal bly

 

Geestelike gawes

“…maar profesieë — hulle sal tot niet gaan; of tale — hulle sal ophou; of kennis — dit sal tot niet gaan.”  Wat beteken dit dat hulle sal tot niet sal gaan of sal ophou?  Dit beteken dat daar ‘n tyd sal kom wanneer ons hulle nie meer nodig het nie.  Daar is twee basiese antwoorde op daardie vraag – die eerste is dat hulle weggeval het toe die kanon geskryf is kort na die apostoliese tyd; die tweede is dat hulle sal wegval en ophou wanneer Christus terugkom.  Hoe dit ook al sy – en daar is sterk argumente vir albei – albei bely dat hulle nie meer nodig sal wees nie.  En dit is die punt.

Ek is geneig om te sê dat die behoefte hiervoor verby was aan die einde van die apostoliese tydperk en na die skryf van die kanon.  Hoekom?  Vier basiese redes.  Maar ongeag watter standpunt jy inneem, dit maak nie 'n groot impak op die uiteindelike punt wat God deur Paulus maak nie.

  1. Die eerste rede is wat die teks self sê, soos ons reeds gesien het, dat aan die einde drie dinge sal bly – geloof, hoop en liefde.  Dit lyk asof hy dit kontrasteer met die gawes van profesie, tale en kennis wat sal ophou.  Nou weet ons dat geloof en hoop ook aan die einde van die tyd sal ophou.  Dit lyk dus of geestelike gawes voor dit ophou.
  2. Die tweede rede is wat die Bybel sê oor bo-natuurlike gawes soos tale en genesing – dit is gegee as 'n teken om die waarheid van die gepredikte Woord te bevestig.  Hebreërs 2:3,4 sê: “… hoe sal ons ontvlug as ons so ‘n groot saligheid veronagsaam wat, nadat dit eers deur die Here verkondig is, aan ons bevestig is deur dié wat dit gehoor het, terwyl God ook nog saam getuig het deur tekens en wonders en allerhande kragtige dade en bedélinge van die Heilige Gees volgens sy wil?”  Handelinge 14:3 sê: “Hulle [Paulus en Barnabas] het toe 'n geruime tyd daar deurgebring en vrymoediglik gespreek in die Here, wat aan die woord van sy genade getuienis gegee het deur te beskik dat tekens en wonders deur hulle hande plaasvind.”
  3. Die derde rede is die boek Handelinge en Paulus se geskrifte.  Aangesien Paulus geassosieer was met die skrywer van Handelinge, moes hy geweet het dat tekens en wonders vinnig minder geword het namate die kerk ouer geword het.
  4. En die vierde rede is die geskiedenis van die vroeë kerk.  Die vroeë kerkvaders getuig daarvan dat die geestelike gawes soos genesing, profesie of 'n openbaring van kennis van God opgehou het.

Dus, alhoewel God nog met ons kan praat, en daar nog tye van dramatiese en wonderbaarlike genesing mag wees, en daar kennis gegee mag word op tye wanneer die Skrif nie beskikbaar is nie, en die Gees selfs die spreek van tale kan toelaat, is hierdie gawes nie werklik meer nodig nie, aangesien die kerk tot 'n soort volwassenheid gekom het.

 

Profesieë – hulle sal tot niet gaan.  Wat is dit?  In ‘n sekere sin is ons almal profete – wat geroep is om die Woord van God te versprei.  Maar dit is nie waarvan Paulus hier praat nie, want hy praat van 'n gawe wat nie almal gehad het nie, alhoewel Paulus wou hê hulle moet dit najaag.  Meer waarskynlik was die bedoeling ‘n profesie in die sin van 'n direkte woord van God, aangesien hulle nog nie die Nuwe Testament gehad het nie.  Dus, profesie in die sin van direkte openbaring sou verbygaan, maar profesie in die sin van die toepassing van God se waarheid op ons wêreld vandag gaan voort.  Paulus praat hier van direkte openbaring.

Tale – hulle sal ophou.  Wat is hierdie tale?  Ons weet eenvoudig nie.  Sommige dink dit was tale wat in daardie tyd gepraat is; ander dink dit was een of ander hemelse taal.  Wat dit ook al was, dit was 'n taal wat nie inheems aan die spreker was nie.  Wat duidelik is, is dat Paulus sê hulle sal ophou, of dit 'n vreemde taal was (wat ek dink dit was) of nie.

Kennis — dit sal tot niet gaan.  Ons behoort almal te groei in kennis, maar Paulus het hier weer eens die gawe van kennis in gedagte, waar aan die individu kennis deurgegee word, heel waarskynlik oor die evangelie, of toepassing van die evangelieboodskap om te deel met ander.  Weer eens was dit een van die vroegste boeke wat geskryf is, en ons sou dus verwag dat daar ‘n behoefte was om die kerk op te bou, aangesien dit nog ‘n jong kerk was.  

Dit sou in sekere situasies baie nuttig wees as iemand die gawe van kennis het, sodat daar makliker ‘n skikking kon plaasvind in geskille van leerstelling tussen individue oor sake waaroor die Skrif nie gepraat het nie.  In hierdie gevalle sou die gawe van Gees-gegewe kennis 'n rol speel.  Dit is wat hier bedoel word met die gawe van kennis, want kennis in die sin van verstaan gaan natuurlik hopelik voort.

Maar toe die finale woord van God gegee is, was daar geen behoefte meer aan daardie spesiale openbaring van kennis nie.  Ons het dit.  Die volledige kanon. 

Liefde sal al hierdie gawes wat jy sien, oorleef, sê Paulus!

Dit pas goed by die volgende reël: Want ons ken ten dele en ons profeteer ten dele.  Maar as die volmaakte gekom het, dan sal wat ten dele is, tot niet gaan.  Eendag sal ons ten volle ken.

Liewe gemeente, ons het die Woord van God.  Die lewende, volledige Woord!  Daarin ontdek ons die evangelie – die werk en persoon van ons Here Jesus Christus.  En tog het die volmaakte nog nie gekom nie.  Die liefde is nog nie alles in almal nie.  Ons moet nog steeds bid dat die liefde van God meer en meer in ons harte uitgestort mag word; sodat ons die Here Jesus Christus in opregtheid kan liefhê en mekaar kan liefhê soos Christus ons liefgehad het.  Soos ons in Hom groei – groei ons in die liefde.  Soos ons groei in die liefde, begin die behoefte aan gawes wegval!  Die gawes is daar om ons te help om mekaar lief te hê!  Dit is ook dikwels so met kinders.  Wanneer hulle jonk is, is hulle lief vir geskenke – dit is 'n teken van die ouers se liefde en omgee.  Soos hulle ouer word, word geskenke minder belangrik – hoekom?  Omdat hulle die verhouding soveel dieper ervaar.  Paulus maak 'n punt.  Die liefde is nie net die oorsprong van alle dinge nie, die liefde is nie net die motivering van alle dinge nie, maar die liefde oorleef alle dinge.  Eers die geestelike gawes en uiteindelik selfs geloof en hoop!  Die liefde is die grootste!  Waarna streef jy?  Die liefde?

Ons besef dit ewe skielik wanneer iets gebeur, soos 'n motorongeluk, of ‘n kankerdiagnose, of ‘n verskriklike tragiese gebeurtenis wat die lewe laat stilstaan.  Dan besef ons dat al daardie dinge wat ons gedink het belangrik is, wat ons gedink het vir ons betekenis gee, totaal onbelangrik is.  Ons kan daardie vlug mis, daardie sakereis mis, as iemand sterf of beseer word.  Hoekom?  Want dan word die lewe skielik in perspektief geplaas en ons besef dat dit altyd oor verhoudings gegaan het.

Stadiums van volwassenheid

Daar is 'n verlossende historiese vooruitgang wat plaasvind.  En dit is inderdaad wat ons in die volgende reël sien. Daar is 'n groei in volwassenheid vir die kerk.  Vanaf kleintyd in die eerste eeu tot volwassenheid.  Toe ek 'n kind was, het ek gepraat soos 'n kind, gedink soos 'n kind, geredeneer soos 'n kind.

Hier is dit belangrik om die rigting van die geskiedenis te ken.  Ons word groot – daar is 'n rypwordingsproses, nie net in die kerk nie.  Dit gaan iewers heen.  Ons groei.  Die kerk is nie dieselfde kerk as wat dit in die eerste eeu was nie.  Daar was baie groeipyne, maar deur dit alles kan ons die werk van die Gees sien.  Een stadium van volwassewording was toe die kerk gegaan het deur die tyd toe die kanon nog nie voltooi was nie, toe wonderbaarlike gawes gegee is om die Woord te staaf.  Maar toe het die groei nie opgehou nie.

O, ons wil nog steeds hierdie dinge hê, want ons is baie soos die Korinthiërs, daar is 'n fassinering met die bonatuurlike – ons wil 'n teken sien.  Daar kan, soos JI Pack gesê het, 'n super-bonatuurlikheid wees waar ons wonderwerke wil sien, en ons die gelukkigste is wanneer God teenstrydig met die natuur werk.  Die dood en opstanding is nie genoeg nie.  Die Bybel is nie genoeg nie.  In 'n sekere sin is liefde nie genoeg nie, want ons leef steeds met sonde, vir ons gaan dit nie suiwer oor God en die ander nie.  Ons wil hê dit moet oor ons gaan.  Maar wat sê Paulus?  Die liefde is die grootste – gewone geduldige, volhardende, nie-onbeskof-wees-nie soort liefde.  'n Kruisvormige liefde.

Ons kan dieselfde neiging hê, om vas te hou aan die kinderfase.  As God voortgaan, op ‘n stadige en natuurlike wyse, is dit vir ons 'n teleurstelling, amper 'n verraad.  Maar dit onderwaardeer die gewone, natuurlike en gereelde middele van God se werk, en toon 'n swak begrip van die realiteite van die skepping en voorsienigheid.

Kinders wil dramatiese verandering hê.  Nou.  Soos ons ouer word, besef ons die skoonheid in die lewe word in die gewone gevind.  Kyk net na liefde – dit is die daaglikse, jaarlikse, toewyding wat opbou.  Nie die dramatiese nie.  Dit is dieselfde met die prediking en sakramente, wat God as die gewone genademiddele ingestel het.  Daar is skoonheid en heerlikheid hierin.  Maar nou dat ek 'n man is, het ek die dinge van 'n kind afgelê.

Paulus het geweet dat 'n objektiewe rekord van “die geloof wat eens en vir altyd aan die heiliges oorgelewer is”, bietjie vir bietjie besig was om in geskrewe vorm in wording te kom (vgl. 2 Petrus 3:15-16).  As dit toegelaat word om voort te gaan, sou hierdie groeiende boek eendag voltooiing bereik, soos sy Ou-Testamentiese eweknie, en 'n nuwe stadium van die kerk se volwassenheid sou die gevolg wees.  Want nou sien ons deur 'n spieël in ‘n raaisel, maar eendag van aangesig tot aangesig.  Nou ken ek ten dele, maar eendag sal ek ten volle ken, net soos ek ten volle geken is.  Die volle openbaring van Christus is nog nie geopenbaar nie.  Nietemin word dit baie meer aan ons geopenbaar, selfs meer as aan die mense in die eerste eeu wat nog nie die Nuwe Testamentiese Skrif gehad het nie.  Dit laat my dink aan wat Paulus in die tweede brief skryf oor die ou verbond, dat hulle deur 'n sluier gekyk het – hulle kon heerlikheid sien, maar net deur 'n sluier.  En Paulus sê in 2 Korinthiërs 3:10-11 & 18: “Want wat verheerlik was, is ook in hierdie geval nie verheerlik nie, vanweë die alles oortreffende heerlikheid. Want as wat moes vergaan, met heerlikheid was, veel meer is wat moet bly, in heerlikheid.  …  En terwyl ons almal met onbedekte gesig soos in 'n spieël die heerlikheid van die Here aanskou, word ons van gedaante verander na dieselfde beeld, van heerlikheid tot heerlikheid, as deur die Here wat die Gees is.

Inderdaad, dit is die goeie nuus – die evangelie – wat in die onverganklike woord van God gevind word.  Daarom kan Paulus sê dat God “in ons harte geskyn het om die verligting te bring van die kennis van die heerlikheid van God in die aangesig van Jesus Christus.” (2 Kor. 4:6)

Liewe gemeente, in 'n baie werklike sin is God aan ons geopenbaar in die Skrif.  Ons kan die aangesig van Christus sien.  En tog is selfs hierdie 'n sluier.  Selfs nou kyk ons deur die bril van die Skrif.  Wat vir ons baie duideliker is as die kom en gaan van profesieë en tale, soos in die gemeente van Korinthe.  Eendag sal selfs dit verwyder word, en ons sal waarlik na Hom kyk soos Hy is.  En liefde sal ons vul.  Tot daardie dag bly geloof, hoop en liefde.

Liefde sal bly

13 En nou bly geloof, hoop, liefde — hierdie drie; maar die grootste hiervan is die liefde. Deur die stadiums van die geskiedenis te vergelyk, eindig hy uiteindelik met die verkondiging van die voorrang van die liefde, nie net in alles wat ons doen nie, maar in die hele kerkgeskiedenis.  Die liefde sal almal oorleef.  Geloof en hoop bly steeds. Maar geloof sal in sig wees en hoop sal werklikheid wees wanneer Christus terugkeer.  Paulus het elders gesê: maar die hoop wat gesien word, is geen hoop nie; want wat iemand sien, waarom hoop hy dit nog?”  Weer eens: “Die geloof dan is 'n vaste vertroue op die dinge wat ons hoop, 'n bewys van die dinge wat ons nie sien nie.” (Romeine 8:24; Hebreërs 11:1)

Wanneer die liefde al is wat oorbly, sal volwassenheid in Christus volkome wees.  Die liefde alleen sal oorleef, en die kerk se volwassenheid sal volmaak wees.  Dit misluk nooit nie.  NOOIT.

Maar daar is 'n ander manier waarop die liefde nooit eindig nie.  Want dit kan ook vertaal word as dat die liefde nooit val nie.  En dit is die diepste begeerte van alle mense.  Om liefgehê te word met 'n liefde wat nie val of wankel nie, maak nie saak wat nie.  Die vrees is dat mense ons nie sal liefhê as hulle ons leer ken nie.  Dat daardie liefde sal ophou wanneer ons ‘n fout maak.  Maar dit is nie die liefde van God nie, dit kan nie misluk nie.  Nooit.

En niks kan dit breek nie, selfs nie die dood nie.  Die opstanding waarborg dat diegene wat met ‘n Christus-liefde liefhet, vir ewig en altyd in daardie liefde sal deel.  En dat hulle saamgebind is in sy liefde, alhoewel hulle deur die sluier van die dood geskei kan word.

Eendag sal ons volmaak in hierdie liefde van God deel in die krag van die Gees in volmaakte gemeenskap met die Vader en die Seun.  Die hemel is die paleis van die Hoë en Heilige, wie se Naam liefde is, en wat beide die oorsaak en die bron van die liefde is.  Daar woon die God die Vader, God die Seun en God die Gees, verenig as een, in oneindig dierbare en onbegryplike, wedersydse, ewige liefde.

Daar woon God die Vader, die Vader van alle liefde, wat die wêreld so liefgehad het dat Hy sy eniggebore Seun gegee het.  Daar woon die Christus, die Lam van God, die Vors van vrede en liefde, wat die wêreld so liefgehad het dat Hy sy bloed vergiet het.  Hy wat ook die Middelaar is deur wie alle liefde vloei.  Daar woon God die Gees, die Gees van goddelike liefde, van wie die wese van God uitvloei en in liefde uitgeblaas word.  Hy wat ons harte oopmaak om te begryp hoe breed en lank en hoog die liefde van Christus is.

Dit is in hierdie God wat ons klein Eben doop!  O, hoe heerlik, hoe kosbaar, hoe wonderlik is die liefde van God dat Hy ons seuns van Hom sou noem!  Mag hierdie liefde in oorvloed in sy ouers wees en oorvloei na sy lewe. Mag hierdie liefde vanaf ons almal oorstroom na hierdie familie.  Hierdie heilige, suiwer, volmaakte, pragtige liefde.  Mag hierdie liefde in ons almal oorvloei die wêreld in!

Wanneer geloof, uithouvermoë, hoop en volharding nie meer daar sal wees nie – is die liefde steeds daar.  Hoekom?  Want dit is die liefde van God!  Dit is die openbaring van Jesus Christus.  Hierdie hoofstuk is die CV van Christus ons Here, sien jy dit?  Die liefde was daar in die begin – dit is in liefde dat Hy alle dinge geskep het – en op die ou end sal dit sy liefde wees wat alles saambind en weer bymekaar bring – en dit was alles moontlik deur die grootste daad van liefde aan die kruis.  Dit is wat liefde doen.  Dit is wat God doen.  Want soos Johannes so treffend sê: God is liefde.

In die woorde van Augustinus: “Liefde is die unieke geskenk, die fontein wat joune alleen is.  Die Gees van God spoor jou aan om daaruit te drink en sodoende van Homself te drink.  Dit is gratis.  Neem dit, hou dit vas.  Daar is niks soeter nie.”  As dit is hoe dit is om bloot daaroor te praat, hoe moet dit wees as ‘n mens dit het?  O, dat ons die liefde mag hê.  Waar sal jy dit kry?  In God.  God is liefde.

Amen.