‘n Vernuwing en herlewing word gebore uit die donkerste dae van Juda se geskiedenis

Predikant: 
Ds J Bruintjes
Gemeente: 
Kaapstad
Datum: 
2021-09-26
Teks: 
2 Kronieke 28 - 29:19
Preek Inhoud: 

Dae waarin Juda God verlaat het en agter die gode van die omliggende volk aangeloop het.  Daarom was hulle omring deur die nasies.

Daar was oorlog.  Daar was duisternis.  Daar was slawerny.  Daar was geen eenheid nie.

Broers het teen broers geveg.  Maar uit hierdie donker tyd word een van die grootste herlewings in die geskiedenis van Israel gebore.  Uit hierdie donker tyd word ‘n eenheid gebore wat die noorde en suide bymekaar bring vir feesviering.  Uit hierdie duisternis skyn die lig van die evangelie soos dit deur die tempel verkondig is.

Binne hierdie oënskynlike chaos heers God in volmaakte vrede.  En sy verbondsbeloftes jaag sy volk na totdat hulle tot bekering kom.  Die toekoms van die kerk en die konsep van hoop hang nie van die mens af nie – maar van God.  As dit van die mens afhang, kon die Bybel net sowel by hierdie koning of in Babel eindig.  Maar God sy dank, Hy verras ons keer op keer op die beste en mooiste manier teen alle verwagtinge.  Die verlossingsgeskiedenis marsjeer vorentoe terwyl ons na die groot dag van die HERE beweeg.

Die dag van onse Here Jesus toe Hy aan daardie kruis gehang het.  ‘n Dag van duisternis.  Swarter as wat ooit gesien is.  ‘n Dag waarop die son nie meer geskyn het vir die sondes nie en ‘n dag waarop die goddeloosheid van die mensdom op hom uitgestort is.  Maar ook ‘n dag van duisternis wat na die lig lei.

Ja, die vrug van die sondes bring gevangenskap en dood en duisternis, soos ons duidelik sien in hoofstuk 28.  En getrouheid bring seëninge.  Dan word die rug op gedraai op toorn deur offer en aanbidding, soos ons sien in die begin van hoofstuk 29.

‘n Vernuwing en herlewing word gebore uit die donkerste dae van Juda se geskiedenis:

  1. Die duisternis: Sonde wat lei tot ballingskap en verwoesting
  2. Die lig: ‘n Seun van Dawid bring herstel

Die duisternis: Sonde wat lei tot ballingskap en verwoesting

Net omdat die seun se vader getrou is en reg doen, beteken nie dat die seun in sy voetspore sal volg nie.  Die geskiedenis van die konings van Juda wat ons in die Kronieke het, is ‘n teleurstelling, en hoop.  Voorspoed en teenspoed.  By elke nuwe koning bou die begeerte na ‘n messiaanse koning op – ‘n Koning soos Dawid en Salomo wat aan God toegewy sal wees.  Een wat die vyande van God sal verslaan, en sal lei in tempelaanbidding.  ‘n Middelaar van die verbond tussen God en sy mense. Maar Agas is nie daardie koning nie.

Sonde en goddeloosheid oorval die land (28:2-4) en daarom word hulle aan die vyande van die noorde, suide, ooste en weste oorgegee.  Aram val aan uit die ooste (28:5), Israel uit die noorde (28: 6), Edom uit die suide (28:17) en die Filistyne uit die weste (28:18).  Aan die einde van hoofstuk 28 is die tempel gesluit; daar is hoogtes in elke stad in Juda, en altare in die stad van God – Jerusalem.  Ons lees dat Agas selfs sy eie seuns geoffer het in die vallei van die seun van Hinnom.  In Hebreeus het hierdie plek bekend gestaan ​​as Gehenna, en Jesus gebruik dit as ‘n beeld van die hel self.  Juda lyk inderdaad soos ‘n hel – wat betref hulle eie sonde en die toorn van God wat uitgestort word.

Agas is die enigste koning waarvan gesê word: “Hy het nie gedoen wat reg was in die oë van die HERE soos sy vader Dawid nie. Maar hy het gewandel in die weë van die konings van Israel.”  Hy is sy naam.  Agas beteken: hy gryp.  Ahasia, sy voorvader, beteken: die Here gryp.  Agas gryp oral na hulp, behalwe by die HERE.  Sy hart verander van hard tot harder.

Dit is asof Agas hulle terugneem na die tyd van die Rigters.  Daar staan dat hy gegote beelde maak.  Hierdie frase word baie in Rigters gebruik.  En nie net dit nie, maar hy offer selfs sy seun op soos die nasies wat die volk Israel vernietig het.  Die hele rede hoekom Israel veronderstel was om daardie nasies te vernietig, was as gevolg van hulle goddeloosheid, en nou het Juda presies dieselfde gedoen!  Hulle het nie net soos die noordelike stamme geword nie, maar soos die nasies wat daar voor hulle woon!  Dit lyk beslis nie asof die verlossingsgeskiedenis vorentoe beweeg nie.  Dit lyk asof dit een tree vorentoe beweeg en vyf treë terug, nie waar nie?

Maar as ons die geskiedenis vinnig deurlees, sien ons dat dit niks nuuts is nie.  Ons sien dit keer op keer in die verlossingsgeskiedenis van Adam, ‘n hoogtepunt na Noag waar goddeloosheid heers, dan van Noag en die verbond van God na die toring van Babel, die tyd van Josua, ‘n hoogtepunt vir die rigters wat eindig in moord, verkragting en konflik binne Israel.  En nou beweeg ons weer van David hierheen!  Die OT roep om ‘n redder – ‘n getroue koning!  ‘n Verlosser!  Juda is nie beter as die nasies nie.  As dit nie vir God se verbond was nie, sou hulle lankal verwoes gelê het!

Tog dissiplineer Hy hulle vanweë sy groot genade.  God jaag sy volk na deur die eeue heen, soos ‘n man wat sy owerspelige bruid najaag.  Kom ons kyk wat gebeur.  Ons lees in vers 5 dat, vanweë sy groot sonde, “die HERE sy God hom oorgegee het in die hand van die koning van Aram, en hulle het hom verslaan en ‘n groot menigte gevangenes van hom weggevoer en na Damaskus gebring het.”  Het jy dit raakgesien?  “Die HERE is SY God.” YAHWEH was sy God!  God kom sy beloftes na.  Hy doen dit altyd.  Om boosheid te straf en geregtigheid te beloon!  Sy verbondsvloeke wat in Deuteronomium 28 gegee word, word uitgestort.

Daar in die tyd van Moses was God duidelik oor die gevolge van ongehoorsaamheid en sonde – ballingskap sonder sy teenwoordigheid.  Agas is ook in die hande van die koning van Israel gegee, wat 120 000 dapper manne doodgemaak het!  Hierdie ouens was vegters, maar hul dapperheid kon nie die Here se oordeel oor sonde weerstaan ​​nie.  Agas was trots op sy manne, sonder om te weet dat dit die HERE is wat oorlog uitdryf en vrede bring.  Die Here sou hom verneder deur sy sterkte met sy oneindige krag te verbrysel en onder sy magtige hand te verpletter.  Die leërs van Israel het so naby aan Agas gekom dat hulle selfs van sy top amptenare doodgemaak het.

Nie net maak hulle 120 000 dapper manne dood nie, maar hulle neem 200 000 familielede in gevangenskap!  Onthou dat dit Israel is wat Israel gevange geneem het.  Broer teen broer.  Hulle was familie.  Die seuns van Jakob het teen mekaar geveg.  Niks het sedert die eerste generasie verander nie.  Hulle het steeds nie oor die weg gekom nie.  En wie was hierdie familielede?  Vroue, seuns en dogters.  Verskriklik.  Die swakste word geneem.

Maar prys die HERE; selfs in die donkerste plek roep die Woord van die Here en bestraf Israel.  Hier is ‘n profeet!  In hierdie duisternis bring die Woord van God hoop vir hierdie gevangenes.  Daar is ‘n profeet in Israel, en hy bestraf hulle.  Hy sê: “omdat die HERE, die God van julle vaders...” ja, dit was nog steeds die God van Israel.  Hulle koning was buite-egtelik, en hul plekke van offers was buite-egtelik, maar die mense self was nog steeds God se volk en die profeet het hulle daaraan herinner.  Net omdat u as ‘n verbondskind dwaal, beteken dit nie dat God u nie verantwoordelik hou nie!  Die profeet herinner hulle daaraan dat hulle net God se hulpmiddel was, maar hulle het te ver gegaan!

En raai wat gebeur!?  HULLE LUISTER!  Israel het geluister!  Hulle doen wat Juda moes gedoen het – luister na die Woord van die HERE.  Dit is ongelooflik hoe hulle liefde bewys aan hulle vyande op presies dieselfde manier as wat Jesus beveel in die gelykenis van die barmhartige Samaritaan.  Baie mense dink dat Jesus aan hierdie verhaal gedink het toe hy die gelykenis vertel het.  Hulle gee vir hulle klere, sandale, kos en drank, en salf hulle met olie.  Alles wat die barmhartige Samaritaan doen, doen hulle vir Juda.

Die verhaal van die teruggekeerde ballinge is veronderstel om die gemeenskap van gelowiges te beskaam.  Selfs hierdie noordelike sondaars, wat hul sonde vrylik erken, kan handel volgens die regverdige voorskrifte van God.  Maar inderdaad, hulle doen dit uit eiebelang om goddelike toorn te vermy.

En Juda keer terug met die buit!  Net soos God die hart van Kores eendag sou bewerk om sy volk in ballingskap met die rykdom van die koninkryk terug te bring.  So keer hulle terug met die buit van die oorlog.

Na dit alles sou jy dink dat Agas sou verstaan en tot bekering kom.  Maar jy sou verkeerd wees.  Lees vers 16.  Hy roep om hulp uit Assirië.  Die werkwoord “help” is belangrik vir die kroniekskrywer.  God was altyd beskikbaar om getroue konings te “help” (1 Kron. 5:20; 2 Kron. 14:11; 18:31; 25:8; 26:7, 15; 32:8). Sulke “hulp” ('āzar) was nie van ander bronne beskikbaar nie (v. 21, 23). Agas het hom tot menslike – inderdaad buitelandse – hulp gewend in plaas van tot die God van Israel.

Maar aan die einde van die dag kan niemand hom help nie.  Nie die magtigste koning of politikus nie, nie die rykste miljardêr en nie eers die wysste ghoeroe kan jou uit die hand van God red as sy mense hulle rug op Hom draai nie.  Ek hou van hoe eenvoudig die paragraaf eindig.  Dit begin met die hulp van Assirië.  En dit eindig met “sonder dat dit hom tot hulp was.”  Daar is net een plek om van die toorn van God te ontsnap!  Dit is in GOD!  Agas se grootste probleem was nie hierdie nasies nie, dit was God self.

Agas se hart was verhard.  En dit is verder verhard.  Na dit alles sou jy in vers 22 kon lees: “In sy tyd van benoudheid het koning Agas homself verneder voor die Here.”  Maar Agas se gees was blykbaar koud en dood.  ‘n Lys van sy afvallighede word gegee.  Hy het offers gebring aan die gode van Damaskus wat hy as sy oorwinnaars beskou het, duidelik blind vir die waarheid dat dit die Here was wat verantwoordelik was vir sy nederlaag.  Hy het die deure van die tempel gesluit.  Sy lamp het nie geskyn nie.  Die brood is nie vertoon nie.  Offers vir die sonde het opgehou.  En die sondes van die mense het al hoe hoër opgehoop!  O, die geduld en lankmoedigheid van God met sy volk!  Sien jy dit!?  Teen hierdie tyd sou die Joodse seuntjie wat lees, sy kop geskud het oor die absolute dwaasheid van hierdie koning – en sy eie mense.  Hy sou weet ​​waar dit sou eindig.  Ballingskap.  Dood.  Vernietiging.  Dit is die einde van almal wat nie die Here soek nie.  Hierdie goddelose koning gee geboorte aan ‘n regverdige seun.

Die lig: ‘n Seun van Dawid bring herstel

En sy seun Jehiskia het in sy plek koning geword.  Waar hierdie seun vandaan kom, weet niemand nie!  Die beskrywing van sy regering in 29:2 is presies die teenoorgestelde van Agas!  “En hy het gedoen wat reg was in die oë van die HERE net soos sy vader Dawid gedoen het.”  Hierdie woorde het ons nie sedert Josafat gehoor nie.

 

Niks staan meer sentraal in die kroniek se boodskap as die offerdiens saam met die aanbidding en lofprysing van God wat daaruit voortspruit nie.  Die tempel as God se aardse woning moet dus gereinig word.  Dit stem in werklikheid ooreen met die breër boodskap van die Bybel, naamlik dat elke mens se prioriteit moet wees om God se waarde te erken.

Dat die binnekant skoongemaak moet word.  Aanbidding van God staan ​​sentraal in die hele Bybel.  Ons bely dit in die verklaring: “Soli Deo Gloria!”  Aanbidding van God is waar die Tien Gebooie begin.  Dit is die rede waarom Jesus gesterf het, en dit is die belangrikste kenmerk van die gemeenskap in die hemel (Openb. 4: 1–5: 14; 22: 1–9).  Dus, toe Jehiskia as eerste daad van sy regering gekies het om reg voor te berei vir die aanbidding, het hy ‘n basiese Bybelse beginsel nagekom en nie net aan ‘n ou seremonie toegegee nie.

En nou het hulle meer as ooit daardie offers nodig gehad as ‘n simbool van die vergifnis van sondes!  Nou was dit duidelik dat, tensy God sou vergewe en genadig sou wees, was hulle verdoem!  En vergifnis en bekering gaan hand aan hand.

En wat beteken dit?  Hy is besig om die gemors op te ruim.  Weer eens sien ons dat dit die eerste stap in herlewing is: die skoonwas van sonde – afgodery en die vuilheid wat dit agterlaat.  As jy hierdie gedeelte lees, kan jy nie anders as om die herhaling van die woord “heilig” op te let nie.  Dit gaan oor die heiligheid van God.  Dinge moes suiwer wees.

Hoekom?  Omdat hulle die Here verlaat het en besoedel geraak het.  Die lig van Israel is geblus (vers 7).  Duisternis het geheers, en die brandoffers het nie meer opgegaan nie.  Dit is waarom God se toorn gekom het.

As gevolg van hierdie volledige verwerping lees ons in vers 8: “Daarom het ‘n toorn van die HERE oor Juda en Jerusalem gekom, en Hy het hulle 'n skrikbeeld, ‘n voorwerp van verbasing en van bespotting gemaak, soos julle met jul eie oë sien.”  Dit is die gevolg van sonde.  Nie die toorn van konings nie, maar van God self!  Hy is die Een wat die sondaar ‘n voorwerp van verbasing en van bespotting maak!  Dit was die toorn van God wat uitgestort is!  Tog onthou Hy in sy oordeel sy genade vir sy volk!

Dit herinner ons aan Jesus, nie waar nie?  Hy is ‘n voorwerp van verbasing en van bespotting.  Ons lees in Jesaja 52: “so misvormd was sy voorkoms, geen mens meer nie, en sy gestalte was nie soos dié van ‘n mensekind nie ... Hy was verag en deur die mense verlaat, ‘n man van smarte en bekend met krankheid; ja, soos een vir wie ‘n mens sy gelaat verberg; Hy was verag en ons het Hom nie geag nie.”  Hy wat die sondedraer was, het ‘n voorwerp van verbasing geword!  Dit alles, sodat Hy vir Homself ‘n tempel kon heilig – en heilig en aan God afgesonder.

En wat doen die koning voordat hy met die proses begin?  Hy sluit ‘n verbond (vers 10) met die HERE, die God van Israel, sodat sy hewige woede sou verdwyn.  Hulle enigste hoop is inderdaad in die verbond wat God met die huis van Dawid gesluit het.  En dit is binne daardie verbond dat Jehiskia hom tot gehoorsaamheid verbind.  Maar dit is nie net ‘n enigste hoop nie.  Maar ‘n vaste hoop vir almal wat terugkeer.  Daar is ‘n verwagting en ‘n sterk vertroue dat God hulle sal hoor.  Jy vind geen twyfel hier nie.  Na al hierdie sonde sou jy dink dat daar twyfel sou wees – maar NEE!  Die verbond van God is standvastig!  Hy belowe om te vergewe deur die bloed van die lam.

Soos die boek van Hebreërs duidelik maak: “Want as die bloed van stiere en bokke en die as van ‘n vers wat die verontreinigdes besprinkel, heilig maak tot reiniging van die vlees, hoeveel te meer sal die bloed van Christus, wat homself deur die ewige Gees aan God sonder smet geoffer het, julle gewete reinig van dooie werke om die lewende God te dien.”  En later gaan hy voort: “... want dan moes Hy dikwels gely het van die grondlegging van die wêreld af.”  Die vuilheid van die sonde is verwyder!  Die besoedeling is weg!  Gewas deur die bloed van die verbond!  O, watter vreugde!  Versoening is moontlik selfs na ‘n lewe van sonde!  Geen wonder dat die volgende gedeeltes wat ons gaan lees, handel oor eenheid in die feesmaal nie!

Die kerk word geroep om uit hierdie heiligheid te lewe.  Geroep om geheilig te word.  Afgesonder vir God.  Afgesonder vir aanbidding.  Aanbid nie net op Sondae nie, maar elke dag!  Die Koning reinig ons, selfs nou met die bloed van die ewige verbond.  Ons is die koninkryk van die priester.  Aan God gewy!  Hy reinig ons vir aanbidding – om met Hom te vergader.  Die laaste oorblyfsel van die sonde is verwyder.  Net soos die laaste reël in ons gedeelte, waar hulle sê: “Al die gereedskap wat koning Agas tydens sy regering deur sy ontrou ontheilig het, het ons weer reggesit en geheilig, en kyk, daar is dit voor die altaar van die HERE.”  Die laaste oorblyfsels van die sonde van Agas is verwyder.  Nou was dit tyd om te aanbid.  En dit is waarna ons in ons volgende gedeelte sal kyk.

Geliefde gemeente... sien jy oor wie dit gaan?  Dit gaan oor Christus.  En in Hom gaan dit oor ons.  Dit gaan oor Christus.  Hy is vir ons sonde verban uit die teenwoordigheid van die Vader.  Hy is die Lam wat die sondes van almal wat in Hom glo, sou weg was.  Hy sou ‘n volk wat besmet was met die dood en sonde, heilig en reinig.  Die volk wat van God se teenwoordigheid weggevoer is sou Hy na die lig terugbring in die koninkryk van God deur die offer van sy bloed!  Die lig is in die wêreld geblus.  Daar was nie meer lig nie.  Maar toe kom die lig van die wêreld en die duisternis het dit nie oorweldig nie!  Hy is die Koning wat werklik die Middelaar van die verbond tussen God en sy volk is – dit waarvan Hiskia slegs ‘n teken is.

En in Christus gaan dit oor ons!  Laat ons nie so ‘n groot redding verwerp nie!  Omdat ons heilig gemaak is, is ons gekies om voor Hom te staan!  Om Hom te dien en sy bedienaars te wees, en ons lewe as offer aan Hom te gee! Soos Efesiërs sê: “Ek vermaan julle dan ... om te wandel waardig die roeping waarmee julle geroep is.”  Jy is geroep.  Leef dan so!  Verwyder die gemors van jou ou lewe en jou sonde uit jou lewe en wy jouself aan God toe!

Amen.