Die kerk en haar leiers

Predikant: 
Ds J Bruintjes
Gemeente: 
Kaapstad
Datum: 
2022-05-01
Teks: 
1 Korinthiërs 4
Preek Inhoud: 

Die afgelope week het ons ‘n bietjie gepraat oor die werk van die predikante en ouderlinge.  Hierdie week gaan ons verder daarmee, en dieper, soos wat Paulus ’n verduideliking gee van wie die ouderlinge en predikante is.  Daar is baie maniere waarop jy na ouderlinge kan kyk.  Ek het gehoor dat mense hulle beskryf as vriendelik, ongemaklik, intens, konserwatief, maklik om mee te praat. Maar is dit die enigste manier waarop ons oor hulle moet dink?  Of is daar meer as wat die oog kan sien? Indien wel, hoe moet jy hulle beskou?

Hy beantwoord die vraag in vers 1: “So moet ons dan beskou word as dienaars van Christus en bedienaars van die verborgenhede van God.”

Jy moet hulle as dienaars van Christus beskou—hy gebruik nie die woord “slaaf” hier nie.  Die woord “dienaar” word hier meer in die sin van 'n regeringskonteks gebruik.  As 'n amptenaar, of wag, of offisier.  Hierdie manne is verteenwoordigers van die koning.  Dienaars van die koning.  En hulle is rentmeesters van die verborgenhede van God.  Die geheimenisse van God soos die waarvan ons in die doop vanoggend getuie was!  Die volheid van die evangelie.  'n Rentmeester is iemand aan wie die meester sy huishoudelike sake toevertrou.  Hier het God die “verborgenhede van God” aan hulle toevertrou.

Wat is hierdie verborgenhede?  Dit is dinge wat verborge was, maar nou geopenbaar is in en deur die persoon en werk van die Here Jesus Christus.  Aan hulle is toevertrou om die verborgenheid van God wat nou geopenbaar is, getrou te versorg, te bewaar en te deel. Met ander woorde, die evangelie.

Wanneer jy iemand soek om jou huis te bestuur, soek jy iemand wat getrou is.  Veral as jy hulle in beheer van jou hele huis plaas – finansies, kinders, alles.  Jy wil hê hulle moet getrou wees.  Betroubaar. En dit is presies wat Paulus in vers 2 sê: “En verder word van die bedienaars vereis dat hulle getrou bevind moet word.

 

Die kerk en haar leiers:

  1. Die leiers werk vir God (v. 1-5)

  2. Die leiers se lewe wys na die kruis (v. 6-13)

  3. Die leiers funksioneer as liefdevolle vader (v. 14-21)

 

Die leiers werk vir God

As hulle dienaars van Christus is, en aan die verborgenhede van die evangelie toevertrou is, werk hulle in die eerste plek vir Christus.  Die meeste mense gee baie meer om oor wat hulle baas van hulle dink as die mense. Stel jou voor 'n bestuurder in 'n groot maatskappy het net na die mense onder hom geluister en glad nie omgegee wat sy baas dink nie.  Die werknemers onder hom wou meer verlof hê, en hy het dit gegee.  Die werknemers het nie daarvan gehou om betyds by die werk op te daag en hul werk getrou te doen nie.  Die bestuurder wou graag hê dat die mense van hom hou, dus het hy nie te veel daaroor gesê nie.  Hy was almal se gunsteling-bestuurder.  Maar wat dink jy sal sy baas doen?  Wel, hy sal eers met hom praat, en vir hom sê dat hy nie vir die werknemers werk nie, maar eerstens vir hom, die baas.  Hy is die een wat hom daardie posisie gegee het, want hy het hom vertrou om die werk getrou te doen.

Dit is die prentjie wat ons hier kry. Paulus sê: “Maar vir my beteken dit baie min of ek deur julle of deur 'n menslike regbank beoordeel word; ja, ek beoordeel myself nie eens nie,”  Dit beteken vir Paulus baie min wat die kerk van hom dink.  Wat saak maak is of hy die bevelvoerder behaag.  Die Kerk is die huishouding van God, en hierdie leiers is met die sorg daarvan toevertrou.  Dit is so aanloklik om eerstens deur die kerk geliefd te wil wees en tweedens getrou aan Christus te wees.  Glo my, ek weet.  Ons moet aan ons taak herinner word.  Ons kan nie eers onsself oordeel nie.  Uiteindelik is dit nie die rentmeester wat sy eie prestasiebeoordeling skryf nie.  Die baas skryf die prestasiebeoordeling.  Paulus skryf nie sy eie prestasiebeoordeling nie; dit is sy heer wat die werk wat hy gedoen het, sal oordeel.  Paulus voeg egter by dat hy nie bewus is van iets teen hom nie, maar dit maak nie saak of hy bewus daarvan is of nie.  Hy word nie daardeur vrygespreek nie.  Dit is die Here wat my oordeel.  Jesus is die uiteindelike Meester van die huishouding, en dit is vertroostend vir die kerk en haar leiers.

Want hier is die gevolgtrekking: “Daarom moet julle nie voor die tyd oordeel, voordat die Here kom nie, wat die verborge dinge van die duisternis in die lig sal bring en die bedoelinge van die harte openbaar sal maak; en dan sal elkeen lof van God ontvang.”  Ons oordeel volgens dit wat ons sien.  Ons sien die uiterlike. Ons beoordeel volgens praatstyl, volgens getalle, volgens die manier waarop die persoon voorkom.  Maar God oordeel volgens dit wat nie gesien kan word nie.  Dit is so maklik om 'n oordeel te vel oor 'n sekere predikant of ouderling volgens wat jy uiterlik sien.  Maar God is die Een wat die dinge wat nou verborge is, aan die lig sal bring.

Daar is leiers wat nie na baie lyk nie — wat nie baie indrukwekkend is nie, en wat nie groot spreekvermoëns het nie — wat aan getroue rentmeesters gewys sal word en hulle lof sal ontvang: “Mooi so, goeie en getroue dienskneg.”  Daar is diegene wat vanuit ons perspektief groot dinge vir die koninkryk gedoen het, wat deur almal geliefd was, maar uiteindelik sal dit duidelik word dat hulle dit vir hul eie gewin gedoen het, dat hulle hart nooit daarin was nie.  Op die dag dat die Here kom, sal alles geopenbaar word. En elkeen sal sy lof volgens verdienste ontvang.

Dit het 'n boodskap vir beide die kerk en die leiers.

  1. Vir die leiers:
  1. Weet dat God oordeel volgens die hart.
  2. Streef daarna om die Here jou Heer te behaag, en wees 'n getroue rentmeester van die verborgenhede wat aan jou toevertrou is.  Die evangelie is aan jou toevertrou – om dit met mense te deel.  Doen dit getrou.  Hierdie mense behoort aan Hom.  Doen dit met sagmoedigheid en geduld.  Net soos wat die rentmeester nie die eienaar van die huis is nie – so is jy nie die eienaar nie.
  1. Vir die Kerk
  1. Wees versigtig wanneer jy jou leiers oordeel.  Veral as dit kom by persoonlikheid of spraak, of uiterlike voorkoms.  Dit kan wees dat die ouderling waarvan die mense die minste hou, die meeste lof van God ontvang.
  2. Onthou die leiers werk nie om jou te behaag nie; hulle is daar om die Here te behaag.  Aan hulle is toevertrou om jou met die evangelie te dien. Niks meer nie, niks minder nie.

Dit gesê, beteken nie dat hulle nie ook tot jou voordeel werk nie.

 

Die leiers se lewe wys na die kruis

“Hierdie dinge, broeders, het ek op myself en Apollos toegepas om julle ontwil, dat julle aan ons kan leer om nie te dink bo wat geskrywe is nie, sodat julle nie die een ter wille van die ander opgeblase sou wees teen 'n derde nie.”  Paulus wil dit vir hulle duidelik maak dat hulle die leiers volgens menslike standaarde beoordeel, en dit maak hulle opgeblase – eerder as om hulle te verneder.   As jy 'n kerk volgens jou predikant beoordeel – hoe dinamies hy is – dan sal jy opgeblase wees.  Moenie na die predikant kyk nie – dink aan sy boodskap en die Een waarna hy wys.

Dit was die probleem met die Korinthiërs – hulle het gedink hulle is beter as almal.  Hulle het alles gehad.  Die beste predikante.  Hulle was ryk.  Uiterlik lyk hulle volgens wêreldse standaarde na 'n sukses.  Maar hulle het die evangelie uit die oog verloor.  Hulle het na die mense gekyk, en nie na wat hulle gepreek en geskryf het nie.  Hulle het vergeet dat hulle soos al die ander mense was.  Hulle het alles ontvang.  En tog het hulle gespog asof dit nie alles uit genade was nie.  Genade lei altyd tot nederigheid.  As dit nie gebeur nie, is dit nie genade nie.  Dit is die punt wat Paulus probeer maak wanneer hy sê: “Want wie trek jou voor?  En wat het jy wat jy nie ontvang het nie? En as jy dit dan ontvang het, waarom roem jy asof jy dit nie ontvang het nie?

Hoekom spog jy?  Watter rede het jy?  Dit is sy uitdaging aan die kerk!  Watter rede het jy om te sê: kyk na ons!?  Eerder as om te sê: kyk na HOM!  Paulus daag hulle uit deur sy eie lewe, en die lewe van sy medewerkers, met die lewe van die Korinthiërs te vergelyk, in verse 8-13.  Sy woorde hier drup die ene sarkasme.  Kyk wat sê julle!  Julle het alles wat julle wil hê.  Julle het ryk geword!  Julle het konings geword sonder ons!  Julle beweer julle is so wys.  Julle maak daarop aanspraak dat julle in ere gehou word.  Julle beweer julle is sterk.  Dit is die teenoorgestelde van wat ons ervaar wanneer ons Christus volg!  Onthou die kruis is dwaasheid vir diegene wat verlore gaan!

Paulus versterk sy beskrywing van homself as “dwaas” vir Christus (4:10) met antieke Griekse teaterbeelde.   ‘n Mens sien dat die Griekse teatertaal volop is in hierdie gedeelte.  Die mees opvallende is: “skouspel” (v. 9) (teatron); “wees navolgers” (v. 16) (mimetai — die verbale vorm van die mimiek); en “dwaas” (v. 10) (moros, of “moron”) – ‘n lae klas akteur in die mimiek.  Deur middel van teaterbeelde verweef Paulus dit wat in die kern lê van evangeliebediening!  Wat die kern is van die navolging van Christus!  Dit is om dwaas te wees in die oë van die wêreld.

Paulus was ten volle bewus daarvan dat “die hele wêreld 'n skouspel is” en het homself satiries uitgebeeld in die rol van die dwaas, aan die onderste trap van die sosiale leer.  Dit is juis die niksnutte, die wat swak is en geen aansien het nie, vir wie God uitverkies het.  Terwyl die kruis nie die mense van die wêreld uitsluit nie, roep dit alle mense op om gemeenskaplike grond te vind, nie in hul eiegeregtigheid nie, maar in hul ongeregtigheid; sodat hulle in Christus regverdig kan word.

Om die kruis te nader, lei nie tot ‘n gevoel van selfvertroue en selfversekerdheid nie, maar tot 'n gevoel van nederigheid en verpletterde trots.  Om hierdie rede het Paulus homself en sy (apostoliese) gemeenskap "dwaas ter wille van Christus" genoem in teenstelling met die Korinthiërs wat "verstandig in Christus” was! (4:10).  Paulus kontrasteer diegene wat hulself en hul wêreld deur die kruis sien met diegene wat hulself en hul wêreld deur eer en selfregverdiging beskou (4:10b).  Hy konfronteer mense wat voel hulle het reeds “gearriveer” en wat neersien op diegene wat nie hul waargenome vlak van meerderwaardigheid bereik het nie.

Dit gaan nie oor Paulus nie; indien wel, sou hy vir homself opgestaan ​​het.  Maar dit gaan oor Christus.  Die Een vir Wie hy volg.  Daarom sê hy: “Word ons uitgeskel, ons seën; word ons vervolg, ons verdra dit; word ons belaster, ons troos; soos uitvaagsels van die wêreld het ons geword, die afskraapsel van almal tot nou toe.”  Dit is hoe die evangelie oorwin.  Dit is hoe die kwaad oorkom word.  Deur die kwaad met die goeie te oorwin.  Deur die ander wang te draai.  Ter wille van Christus.  Hy is dit waardig.

Dus, wanneer jy vervolg word, verdra jy; wanneer jy belaster word, smeek jy.  Dit is wat dit beteken om Jesus te volg, soos Petrus sê: “Want hiertoe is julle geroep, omdat Christus ook vir julle gely het en julle 'n voorbeeld nagelaat het, sodat julle sy voetstappe kan navolg; Hy wat geen sonde gedoen het nie, en in wie se mond geen bedrog gevind is nie; wat, toe Hy uitgeskel is, nie terug uitgeskel het nie; toe Hy gely het, nie gedreig het nie, maar dit oorgegee het aan Hom wat regverdig oordeel.” (1 Petr. 2:21-23)  Dit is nie lyding ter wille van lyding nie; dit is lyding ter wille van Christus.  Dit is lyding ter wille van ander.

 

Die leiers funksioneer as liefdevolle vader

Die leier is nie net 'n dienaar van Christus, wat Christus volg nie; hy is ook lief vir die huis waaroor God hom 'n rentmeester gemaak het.  Die rentmeester in 'n antieke Grieks-Romeinse huis sou dikwels as die vader of voog funksioneer vir die kinders wat in daardie huis grootword.  Dit is Paulus se houding teenoor die kerk.  Hy sê: “Ek skrywe hierdie dinge nie om julle te beskaam nie, maar ek vermaan julle as my geliefde kinders.” Jy kan sien hoe dit wat hy hierbo gesê het, iemand maklik skaam kan maak om hulle so te behandel.

Die Korinthiërs het om status meegeding.  Paulus wil nie bloot alle status verwyder nie, maar wil herdefinieer wat as status tel in terme van roem in die kruis, roem in die Here, en beskouing van "slawerny as redding", dit wil sê die eer om waardig geag te word om ontberinge te ly in die diens van hulle Here.

Hulle was sy geliefde kinders.  Vreemdelinge en selfs oupas en oumas kan bekostig om meer ontspanne oor “opvoeding” te wees; maar ouers moet swaarkry weens die uitbarstings van kinders wat dissipline nodig het.  'n Ouer geniet liefdevolle dissipline nie meer as die kind nie.

Hy is lief vir hierdie kerk.  En hy herinner hulle daaraan wanneer hy sê: “Want al sou julle tienduisend tugmeesters in Christus hê, dan het julle tog nie baie vaders nie; want in Christus Jesus het ek julle vader geword deur die evangelie.”  Hierdie tugmeesters sou in antieke tye betaalde slawe wees vir beskerming, leiding en algemene toesig oor gedrag op pad na of vanaf die skool, of by geleenthede wanneer 'n ouer afwesig was.  Al hierdie mense sal jou dalk reghelp, sê Paulus, maar ons doen dit omdat ons jou liefhet!  Daar is baie leraars maar min herders.

Dit was as gevolg van liefde dat hy kon ly op die manier wat hy ter wille van die kerk gedoen het.  Wat sal 'n pa nie alles vir sy geliefde kinders doen nie.  Sal 'n pa nie sy seun of dogter liefhê al het hulle hul rug op hom gedraai en hom beswadder nie?  Kan 'n goeie pa ooit regtig ophou om sy seun lief te hê?

Toe hy vir hulle die evangelie aangebied het en hulle tot bekering en geloof in Christus gekom het, was hy die een wat hulle gevoed het.  Toe hulle tot geloof gekom het, was dit sy prediking wat geboorte gegee het aan hulle geloof, en in daardie sin het hy vir hulle 'n geestelike vader geword.  Nie net in wat hy gesê het nie, maar in sy lewe!  En dit het gelyk of hulle alles daarvan vergeet het.  Hy was nie 'n professionele persoon nie.  Hy was 'n herder.  Hy het sy lewe vir die kerk gegee.  Hulle was sy kinders.  En hy roep hulle om in sy voetspore te loop soos enige goeie pa sal doen.  ’n Adviseur sal jou net raad gee, ’n pa sal deur sy voorbeeld lei.

En daarom roep hy hulle op om navolgers van hom te wees. Dit is nogal 'n stelling om te maak.  Sou jy ly, soos Paulus, vir 'n afgedwaalde kerk soos die Korinthiërs?  Ouderlinge, as julle ooit geduld verloor, kyk na Paulus se voorbeeld.  Sal hierdie kind wat vandag gedoop is in 'n kerk grootword waar die ouderlinge en predikante vir ander kan sê: volg my na?  Leef Christus in ons?

Om 'n leier te wees gaan nie net oor onderrig nie, dit gaan oor ‘n voorbeeld wees – 'n voorbeeld van een wat saam met Christus gekruisig is.  Julle sal agterkom dat hy hulle nie net aan sy leer wil herinner nie, maar ook aan sy weë.  Die onderrig is bedoel om tot 'n ander manier van lewe te lei.  'n Lewe anders as die van die wêreld.  Daarom stuur hy nog een van sy kinders na hulle toe.  “Daarom het ek Timótheüs, wat my geliefde en getroue (hier het ons ‘n voorbeeld van getroue rentmeesterskap) seun in die Here is, na julle gestuur.  Hy sal julle herinner aan my handelwyse in Christus, soos ek oral in elke gemeente leer.”  Dit is dieselfde boodskap aan elke kerk.  En sy weë weerspieël wat hy leer.

Paulus is uiteindelik nie bekommerd oor praatjies nie; enigiemand kan oortuigend praat.  Maar die evangelie is lewensveranderend.  Dit is die krag van die evangelie.  Dit beteken niks as jy dink die taal van 'n preek is mooi nie.  Al behoort dit wel te wees.  Die vraag is of die prediking jou verander!  Dit is wat Paulus bedoel!  Hy sê hy kom binnekort na hulle toe en “dan sal ek te wete kom, nie die woorde van die wat opgeblase is nie, maar hulle krag.”  Die woord hier vir arrogant beteken basies opgeblaas met lug; vol warm lug.  Maar die koninkryk van God gaan nie net oor die blaas van warm lug nie, maar oor inhoud!

“Want die koninkryk van God bestaan nie in woorde nie, maar in krag.”  Die koninkryk van God.  Dit is die heerskappy van Christus waarvan hy praat.  Die heerskappy van Christus is nie oneffektief nie.  Dit gaan nie oor praat en leerstelling nie.  Dit word gemanifesteer in 'n koninkryk-leefstyl.  Dit gaan oor 'n lewe wat die werklikheid van God-in-Christus en sy soewereine dade manifesteer.  Daardie trotse mense is niks anders as praatjies nie.  Blaas net leë lug.  Maar Paulus sê hy wil nie woorde hê nie, hy wil hulle lewe sien!  Funksioneer hulle as dienaars van Christus in hulle lewe?  Leef hulle die weg van die kruis?!  Leef hulle volgens die wysheid en krag van God?  Die klem lê op doeltreffendheid in die lewe teenoor blote retoriek.  Lyk jou lewe effektief anders?  Dit is die krag van die evangelie.

Wat sou Paulus vind as hy hier besoek sou aflê, geliefdes?  “Moet ek met die roede na julle kom of met liefde en in die gees van sagmoedigheid?”!  Die Korinthiërs sou die vraag goed verstaan: Op watter van hierdie twee maniere moet ek as vader kom?  Paulus is gretig om te sê dat hy geen konfrontasie wil hê nie, maar as sommige aanhou om die hele argument van 1:10–4:21 te ignoreer, sou hulle 'n keuse gemaak het wat Paulus met geen keuse sal laat nie.  As 'n sensitiewe leraar is hy huiwerig om sake op die spits te bring, maar hy het hom voorgeneem om dit te doen as dit blyk dat daar geen ander pad vorentoe is nie.

Geliefde gemeente, wat sou Paulus hier sien?  Sou hy 'n kerk sien wat arrogant is, en selfonderhoudend?  Een wat in die wêreld se strategieë inkoop?  Of oordeel ons ons leiers volgens die koninkryk se standaarde – as manne wat God verteenwoordig en rentmeesters is van die verborgenheid van die evangelie?  Soek ons ​​wêreldse krag, of word die krag van die kruis in die kerk sigbaar gemaak deur 'n kruisgevormde lewenstyl?  Is dit net woorde wat jy elke Sondag hoor of het hierdie woorde ’n dramatiese uitwerking op jou lewe?  Kom ons praat daaroor.  Kom ons bid daarvoor.

Amen.