Die lied van die engele.

Predikant: 
Ds C Kleyn
Gemeente: 
(onbekend)
Datum: 
2001-12-25
Teks: 
Lukas 2
Preek Inhoud: 

Lukas 2:13, 14

Ds C Kleyn - Dinsdag 25 Desember 2001

Lees:

Lukas 2:1-20.
Sing: Ps 98:1,2; Ps 98:3,4; SB 4:1-4; SB 4:5-8; Ps 103:10,11.

Tema: Die lied van die engele.

  • Wanneer hulle hul lied sing; en
  • Wat hulle sing.
  •  

    Geliefde gemeente van ons Here Jesus Christus,

    Die lied van die engele behoort by die kersfees. Ons kan Christus se geboorte
    nie sonder die "ere aan God" indink nie.

    Elke keer as ons kersfees vier, sing ons die lied wat ons van die engele
    geleer het. Hulle het dit vir ons gesing. Hulle het ons geleer om dit te sing.
    Dis op sigself opvallend. Meestal het God menslike digters en musikante gegee om
    ons psalms en gesange voor te sing. Sy Gees het die menslike outeurs opgewek om
    talryke liedere op ons lippe te lê. Maar wanneer die ewige Seun van God as mens
    gebore word, stuur God sy engele om vir ons te sing. Mense weet nog nie wat
    plaasgevind het of hulle verstaan dit nie. Tog is dit wêreld nuus. Dit moet wêreldkundig
    gemaak word. ’n Jubellied moet gesing word. Engele sit vir ons in. Hulle sing
    dit vir ons. Hulle het iets om vir ons te leer.

    Ja geliefdes, dat hulle ons iets wil leer is duidelik as jy let op die plek
    waar die engele verskyn en hul lied sing. Hulle gaan nie na die stal in
    Betlehem, na die kind in die krip nie. Met die koms van ’n keiser, koning of
    enige groot leier maak mense dikwels spesiale liedere om hulle toe te sing. Alle
    aandag word op die koning gerig. Hy word met eer en entoesiasme toegesing.
    Wanneer ons koning Jesus Christus arriveer, dan is daar niks van dit alles nie.
    Daar is geen spesiale lied wat vir hom gemaak is en hom toegesing word nie. Die
    engele sing hul lied vir die herders. Die lied is vir hulle bestem sodat hulle
    dit kan deurgee, en wêreldkundig kan maak. Dit is ook wat hulle doen. Nadat
    hulle die kind in Betlehem gesien het, het die herders teruggegaan en God
    verheerlik en geprys oor alles wat hulle gehoor en gesien het, lees ons in vers
    20.

    Vanoggend wil ek vir u die lied van die engele verkondig. Ons let op:

    1. wanneer hulle hul lied sing en
    2. wat hulle sing

    Wanneer die engel die kersboodskap aan die herders deurgee staan ’n leer
    engele gereed. Hulle wag op die regte oomblik om in te sit. Die eerste engel
    bring die goeie tyding van groot blydskap: "dat vir julle vandag in die
    stad van Dawid gebore is die Saligmaker wat Christus, die Here, is." ’n
    Geweldige berig! Vir ons besef is dit die klimaks van wat die engel moet sê.
    Wie sou nie deur sulke woorde bewoë wees nie. Die groot beloftes word nou, na
    ’n lang wagtyd, vervul! Wie sou nie wil uitbreek in gejubel nie? Die engele
    bedwing hulleself egter. Hulle wag vir hul beurt. Die engel moet eers nog
    byvoeg: "en dit is vir julle die teken: julle sal ’n Kindjie vind wat in
    doeke toegedraai is en wat in die krip lê." Eers na hierdie woorde sit die
    engele in met hul loflied.

    Broeders en susters, is dit wel ’n passende oomblik om hul oorwinningslied
    te begin sing? Kon hulle nie op ’n betere tydstip insit nie? Ja, kon die
    eerste engel nie op ’n meer aantreklike manier sy boodskap afsluit nie. Dit
    lyk asof hy met n antiklimaks afsluit. Die eerste engel het geweldige dinge gesê:
    "vir julle is gebore die Saligmaker wat Christus, die Here, is." Maar
    die woorde wat daarop volg beïndruk ons allermins. Ons hoor van ’n kindjie in
    doeke toegedraai, wat in ’n krip lê. ’n Baba in ’n voerbak vir diere. Die
    laaste woorde van die kersboodskap lyk so gewoon, banaal, onbeduidend.

    Tog sluit die engele aan by die woorde. Die engele verstaan dat juis die
    banale werklikheid hierdie kind so besonder maak. God se seun word ’n gewone
    kind van vlees en bloed. Hy word soos ons, ons broer. Sy nederige begin op aarde
    is nie bykomstig, iets wat ons kan negeer nie. Nee, die begin is tiperend vir
    ons Koning. Hy is van alle luister beroof ter wille van ons verlossing. Juis in
    sy vernedering is Hy die beloofde Messias is, die Kneg van die Here van Jes 53,
    die Kneg wat ter wille van ons oortredinge deurboor sal word en wat die straf
    wat vir ons die vrede aanbring sal dra. So hang die skaduwee van die kruis reeds
    oor sy geboorte. Die Vader ontneem hom sy heerlikheid. Hy plaas hom op die pad
    van lyding. Deur die pad te volg kan Hy ons koning wees, kan Hy ons laat deel in
    die vryheid en vrede van die kinders van God.

    Die engele begryp dit en breek spontaan in gejuig uit. Dit is vir hulle die
    geskikte oomblik om in te sit.

    Maar gemeente, as jy let op wat hulle sing, is hulle nie te vroeg daarmee
    nie? Is hulle nie voorbarig nie? Ons sien slegs ’n klein begin, ’n kind in
    ’n krip. Wie sing nou so ’n oorwinningslied terwyl die kind net gebore is en
    sy wieg in duisternis omhul is? Terwyl hy nog met sy verlossingswerk moet begin?
    Die engele juig van vrede op aarde, in die mense ’n welbehae. Maar die vloek
    is nog lank nie weg nie. Kon die engele nie beter gewag het totdat Christus sy
    werk volbring het en hy die oorwinning behaal het nie?

    En hoe kan die mense hierdie lied leer en sing terwyl hulle self nog deur die
    duisternis omring word? ’n Mens hef tog sy oorwinningslied op wanneer die
    oorwinning ’n werklikheid is en nie midde in die stryd nie? Jy gaan tog nie
    juig oor vrede uit die diepte van ellende en lyding nie? Die herders en hul
    tydgenote moet hulle nog steeds onderwerp aan die magtige romeinse wêreldryk
    met sy vergoddelikte keiser. Kyk maar na die omstandighede van Christus se
    geboorte. Die bevel van die keiser dwing Josef en Maria om na Betlehem te gaan.
    Wat ’n kontras tussen die heerlikheid en mag van die Romeinse keiser en die
    vernedering en armoede van die Saligmaker in ’n krip. Sit die engele nie te
    vroeg hul lied in nie, onmiddellik na die berig van Jesus sy nederige geboorte?

    Nee, geliefdes, hulle is nie te haastig nie. Want hier is die Here God besig
    om ’n nuwe begin te maak. Die nederige begin in die stal te Betlehem is God se
    werk. En wanneer God met iets begin, dan mag jy seker van die uitkoms wees.
    Wanneer ons mense met iets begin, kan ons nooit seker daarvan wees of ons dit
    sal kan voltooi nie. Maar God weet dit seker van al sy werke. Hy kom altyd
    klaar. Hy is aan die begin seker van die einde. Die begin is ’n profesie van
    die voltooiing. God die Vader is seker van die kind in die krip. Die kind sal
    oorwin. Hy sal vrede op aarde bring. By die geboorte van Christus is daar niks
    onseker nie. Jy mag daar oor die verlossing sing in die voltooide teenwoordige
    tyd, as iets wat reeds werklikheid is. Dis hoe seker jy daarvan mag wees.

    Die engele sing van die sekerheid. So gee hulle u en my nuwe moed om te glo.
    Die geloof stel nooit teleur nie. Reeds by Jesus se geboorte mag jy weet dat die
    duiwel oorwin sal word en dat die sondes versoen sal word. Omring deur die
    duisternis van sonde en teenstand mag jy sing in die sekerheid van die geloof.
    Dis die geloof wat die wêreld oorwin.

    Broeders en susters, beskaam die engele ons nie met hul lied nie? Dikwels wil
    ek eers dinge sien voordat ek glo. Ek wil dikwels alles ontvang voordat ek
    dankie kan sê en kan juig. Maar kyk na die engele. Christus is netnou gebore en
    hulle sing reeds hul loflied. By die nuwe nederige begin in Betlehem juig God se
    knegte reeds. God se knegte wys God se kinders die pad. Die herders volg hulle
    voorbeeld. Hulle glo. Hulle gaan na Betlehem en vind Maria en Josef en die
    kindjie wat in die krip lê. Niks meer as dit nie. Maar hulle begin om God te
    verheerlik en te prys. Wat hulle gesien het is mos ’n waarborg dat die paradys
    herstel sal word.

    Wat van julle, broeders en susters? Laat julle julleself onderrig deur die
    engele, die herders en ander wat hul voorbeeld gevolg het? Voeg jy jou by hulle
    wat hul oorwinningslied tot eer van God sing, ook al is God nog nie klaar met sy
    verlossingswerk nie. Sing jy sy lof selfs in die nag, wanneer die daaglikse
    werklikheid so anders lyk, wanneer jy maar moeilik die juiste stemming vir die
    lied kan vind, wanneer jy deur liggaamlike, psigiese, finansiële of sosiale
    probleme neergedruk word? Nooit kan die geloof te veel verwag nie. Leef in
    geloof en vertroue, ook al sien en ervaar jy lang nog nie alles nie. Dan kan jy
    jou by die herders aansluit in die lof op God, terwyl die volle heil nog ’n
    saak van die toekoms is?

    Ons verloor so maklik moed deur die moeites in die lewe, deur die mag van die
    sonde en van satan. Deur die gebrokenheid van die lewe. Wat kan ons na soveel
    eeue sien van Christus se oorwinning op aarde? Dit lyk eerder asof die wêreld
    besig is om Christus meer en meer af te wys.

    Maar wanneer die kind Jesus nog in die krip lê juig die engele reeds oor God
    se oorwinning. En die herders volg hulle voorbeeld. Wel, as hulle dit reeds kon
    doen op die kersnag, hoeveel te meer moet ons dit vandag kan doen. Dink aan die
    groot dinge wat sedert die tyd gebeur het. Die kind in die krip het die pad van
    lyding tot die bittere einde geloop, tot die dood aan die kruis. Hy het die
    verbond van genade bevestig toe hy gesê het: dit is volbring. Hy het opgestaan
    uit die dood, opgevaar na die hemel. Hy het sy Gees uitgestort.

    In die loop van die Nuwe Testamentiese geskiedenis het hy voortgegaan met sy
    offensief van vrede. Hoeveel mense het Hy nie op die knieë gebring nie, tot
    geloof? Die kerk is nou rêrig wêreldwyd, uit alle volke en tale. Die feit dat
    ook hier nog ’n kerk van Christus bestaan is ’n bewys van sy oorwinning. Hy
    gaan van krag tot krag steeds voort. Sy begin is ’n waarborg van die
    voltooiing.

    Daarom: eer aan God in die hoogste hemele en vrede op aarde, in die mense
    ’n welbehae. Jy kan juig selfs in die nag. Soos Paulus dit gedoen het toe hy
    in Rom 8 gesê het: "As God voor ons is, wie kan teen ons wees? Hy wat
    selfs sy eie Seun nie gespaar het nie, maar Hom vir ons almal oorgegee het, hoe
    sal Hy nie saam met Hom ons ook alles genadiglik skenk nie?" Vir Paulus is
    dit ’n oorwinningslied, midde in die stryd: "in al hierdie dinge is ons
    meer as oorwinnaars deur Hom wat ons liefgehad het." Is dit wat julle is,
    meer as oorwinnaars in al hierdie dinge, in al die beproewinge van die lewe, by
    al die liggaamlike, psigiese, finansiële en sosiale moeites: meer as
    oorwinnaars deur Hom wat ons liefgehad het?

    Die groot blydskap is nie verniet aan die herders en aan u voorgehou nie: vir
    julle is gebore die Saligmaker wat Christus, die Here, is. Sy geboorte beteken
    die bevryding van die wêreld, oorwinning oor satan en sonde. Dis wat die engele
    as amenlied op die verkondiging van die eerste engel sing. So kom ons by die 2de
    punt van die preek: wat die engele sing.

    Die engele sit in met die woorde: Eer aan God in die hoogste hemele. By die
    geboorte van hierdie kind moet alle eer aan God gegee word. God het in die stad
    van Dawid sy beloftes vervul. Hy het in aksie gekom. Ingegryp tot ons
    verlossing. Hy het ’n nuwe begin gemaak. Laat elkeen dan aan Hom die eer gee,
    Hom die soewereine en verhewe God in die hoogste hemele. Redding kon slegs van
    bo verwag word. Daar kom dit dan ook vandaan. Van God in die hoogste hemele.
    Daarom: eer aan God in die hoogste hemele.

    Die engele verbind die eer aan God met die vrede op aarde. Deur die
    Saligmaker te gee, is God besig om vrede op aarde te bring. God gaan die ou
    beloftes van vrede vervul. Bv. Jes 2:4: "Hulle sal van hul swaarde pikke
    smee en van hul spiese snoeimesse; nie meer sal nasie teen nasie die swaard
    ophef nie, en hulle sal nie meer leer om oorlog te voer nie." Jes 11:6:
    "Dan wei die wolf by die lam, en die luiperd gaan lê by die bokkie, en die
    kalf en die jong leeu en die vetgemaakte vee bymekaar, en ’n klein seuntjie
    sal hulle aanja."

    Seker, daar moet nog baie gebeur voordat dit volle werklikheid is. Let op die
    verskyning van die engele. Hulle verskyn nie in feesklere nie. Hulle vorm ’n
    leër, ’n menigte van die hemelse leërskare. Hulle dra as ’t ware die
    uniform van soldate. Buite die kring van die lig waarin hulle verskyn is die
    vyand nog aktief. Daarom wys hul triomfantlike lied ook op die goddelike program
    vir die nuwe bedeling. Met die geboorte van Jesus het immers die oomblik vir die
    laaste en beslissende krisis aangebreek. Die laaste krisis wat al die ander
    krisesse bepaal tot die dag van Christus se wederkoms. In hierdie laaste periode
    moet die program van eer aan God en vrede op aarde uitgevoer en voltooi word.

    Mense het die engele dikwels as lieflike en vreedsame figure geteken,
    engeltjies wat slegs vreugde en liefde uitstraal. Ja, hulle kom wel met ’n
    boodskap van vrede tydens die kersnag, maar hulle bring nog nie die vrede nie.
    Hulle verskyn nog as soldate van God se leërmag. Hulle verskyning is nie
    vreedsaam maar militêr. Hul lied is ’n soldate lied. Baie mense maak ’n
    humanistiese, romantiese lied daarvan, ’n kerslied om by kerslig te sing.
    Onthou egter, hulle wat dit voorgesing het was soldate.

    Sulke opmerkings pas nie by die modernistiese kersfeesviering nie. Baie vier
    kersfees in die roes van oppervlakkige, humanistiese vrede. Maar die vrede kom
    slegs deur stryd. Die lied van die engele op die kersnag het die groot
    bevrydingsoorlog ingelui. Die stryd is nou volle erns. Die wêreld wat teen God
    opgestaan het, moet weer aan God onderwerp word. Hemel en aarde moet weer een
    word in hul eer aan God. Dit kom nie vanself nie. Dit veroorsaak ’n groot
    krisis op die aarde. Die wêreld gee homself nie sommerso gewonne aan God se
    vrede nie. Mense wil nie die tipe vrede nie. Die prins van die wêreld, satan,
    gaan tot die einde toe voort met sy teenstand. Hy en sy volgelinge intensiveer
    dit selfs. Hy maak die geskiedenis tot ’n geskiedenis van stryd, van bloed en
    trane.

    Maar geliefdes, die werkprogram van Jesus Christus word nou afgewerk. Hy is
    besig om die geskonde reg te herstel. Hy gaan uit as ’n oorwinnaar en om te
    oorwin (Openb 6:2). Die hemelse leërmag sing reeds daarvan op die kersnag. Want
    Hy wat die vrede op aarde bring is nou aanwesig. God se Seun kom die wêreld
    binne as ons vrede.

    Broeders en susters, wanneer julle die woord vrede hoor, waar dink julle dan
    aan? Julle moet nie slegs aan innerlike vrede dink nie. Vrede wys op ’n
    situasie waarin die normale en gesonde verhoudings herstel is. Alle mense en
    dinge staan weer op hul regte plek en funksioneer weer optimaal. Die regte orde
    in die wêreld, wat deur die sonde gruwelik versteur word, word herstel. Mense
    kan weer wees wat hulle behoort te wees. Jy kan weer voluit mens wees, leef in
    die volle sin van die woord. Elke vervreemding van God, van ander en van jouself
    het verdwyn. Die volle harmonie keer terug. Die lewe kan weer floreer in die lig
    van God se vriendelike aangesig, sodat dit met jou werklik goedgaan.

    Gemeente, hoe kom God daartoe om die vrede weer in hierdie opstandige wêreld
    te bring? Die laaste woorde van die engele gee die antwoord. God het in die
    mense ’n welbehae. Die verleiding is daar om hierdie boodskap van vrede tot
    die uitverkorenes te beperk en dan te vertaal: vir die mense in wie God ’n
    welbehae het. Maar dis nie wat die engele sing nie. Seker, dis slegs die
    uitverkorenes wat uiteindelik die vrede van Christus ontvang. Maar u moet nie
    vergeet dat die lied van die engele onmiddellik volg op die aankondiging van
    groot blydskap wat vir die hele volk sal wees. Die hele volk wys duidelik op God
    se verbondsvolk. Dis verbondstaal. Die engele sluit daarby aan.

    U moet ook onthou dat die vervulling van die beloftes vir Israel volgens die
    profete die heil vir die wêreld beteken. So sal al die geslagte van die aarde
    in Abram geseën word (Gen 12:3). In hul laaste woorde verwoord die engele die
    rykdom van die nuwe verbond. God kom om sy wêreld te red, die mensheid, mense.
    Die engele wil nie aangee wie van die mense wel en wie nie gered sal word nie.
    Hulle spreek eerder in algemene terme en benadruk die motief van die redding.
    Die enige motief is God se vrye welbehae. Dit het God behaag om mense te red,
    kinders van Adam. Hy het behae daarin om verlore sondaars in sy liefde te soek.
    Die enig motief daarvoor is sy soewereine welbehae.

    Gemeente, die engele sing hierdie lied vir ons. Die herders glo en begin dit
    self ook te sing. Hulle het dit vir ons deurgegee. So hoop ons dit ook self te
    sing onmiddellik na hierdie diens. Besef egter goed wat u sing. Dis ’n
    krygslied, ’n lied wat nie pas binne ’n wêreldse en humanistiese kersfees
    viering nie.

    As jy hierdie lied wil sing dan moet jy glo. Die lied begin met die woorde:
    eer aan God in die hoogste hemele. Die Here God moet alle eer ontvang. Die lied
    vervolg: vrede op aarde. Dis ongelooflik! Vrede op aarde, ons sing dit in ’n
    sondige wêreld vol disharmonie, onrus en nood, onenigheid en stryd. Wat ons
    sing lyk in stryd met die werklikheid te wees.

    In mense ’n welbehae. Opnuut ongelooflike woorde!. Is dit wat ek sien en
    ervaar in ons land en wêreld vol armoede, lyding en dood? ’n Mens kan hierdie
    lied slegs in geloof sing. In geloof wat seker weet dat God se geweldige begin
    die volmaakte einde waarborg. So kan ons selfs in die nag sing: Eer aan God in
    die hoogste hemele, vrede op aarde, in die mense ’n welbehae. God is vandag
    nog steeds besig om dit uit te werk. Ook in ons lewe en ons land. En eenmaal sal
    dit volle werklikheid wees.

    AMEN

     

    Kopiereg word voorbehou.
    Indien u die preek wil gebruik kontak asseblief ds. C. Kleyn.

    Liturgie: 

    (kyk in preek)